Je kiest voor een ruime theoretische algemene BASIS- én VERDIEPENDE kennis. Na een derde graad ga je verder studeren aan universiteit of hogeschool: bijvoorbeeld academische of professionele bachelor uit de volledige waaier van opties.
Je kiest voor een ruime theoretische BASISkennis met specifieke accenten. Na een derde graad ga je verder studeren aan universiteit of hogeschool: bijvoorbeeld academische of professionele bachelor die aansluit bij je studierichting in het secundair onderwijs.
Je kiest voor een lichter pakket aan theorie en voor het inoefenen van technische vaardigheden. Na de derde graad ga je verder studeren aan een hogeschool of volg je een graduaats- of beroepsgerichte opleiding. Je kan ook meteen aan de slag op de arbeidsmarkt.
Je kiest voor het inoefenen van praktische vaardigheden. Kies je voor deze A-richtingen, dan heb je een diploma op zak na de derde graad en kan je aan het werk op de arbeidsmarkt. Je kan ook kiezen voor een beroepsgerichte opleiding.
Dit is geen keuze van de school zelf. Maar het klopt dat de verdiepende doelen wiskunde niet gekoppeld zijn aan de richting Humane Wetenschappen. Dat is ook de reden waarom er 4 uur wiskunde wordt aangeboden. De richting Humane Wetenschappen bereidt in de tweede graad vooral voor op Humane Wetenschappen in de derde graad, waar er ook geen uitbreiding en verdieping wiskunde voorzien zijn. Dezelfde lijn wordt doorgetrokken bij de positieve wetenschappen (biologie, fysica en chemie), zowel in de tweede als derde graad.
In het studiedomein Maatschappij en Welzijn organiseren we volgend aanbod:
Nee, in Torhout is er dus geen aanbod binnen de arbeidsmarktfinaliteit. Op niveau van de scholengemeenschap Houtland bieden we dit aan in het Margareta-Maria-Instituut in Kortemark: Zorg en Welzijn.
In het VTI worden vier richtingen aangeboden met de doorstroom- en arbeidsmarktfinaliteit: Elektromechanische Technieken, Elektrotechnieken, Houttechnieken en Mechanische Technieken. Voor de richtingen Elektrotechnieken, Houttechnieken en Mechanische Technieken leggen we de nadruk op beide uitstroommogelijkheden, zowel de doorstroom naar hoger onderwijs als naar de arbeidsmarkt. De lessentabellen zijn heel gelijklopend, behalve voor de specifieke vakken. Enkel in de richting Elektromechanische Technieken leggen we vooral de nadruk op de doorstroomfinaliteit. Dat wil zeggen dat we hier leerlingen vooral klaarstomen om verder te studeren.
Jawel. In de specifieke talenrichtingen bieden we Spaans aan. Dat is het geval in de richtingen:
Een glazen bol hebben we natuurlijk niet. Het advies van de klassenraad kan je hierin wegwijs maken. De basis voor talen is voor de doorstroomrichtingen dezelfde, zowel domeinoverschrijdend als domeingebonden. Maar… In de domeinoverschrijdende richtingen krijgen leerlingen ook de verdieping voor deze talen. De domeingebonden richtingen houden zich aan de basis, en krijgen dus ook meer tijd om die basis te verwerken. In die zin krijgen leerlingen in Technologische Wetenschappen, Bedrijfswetenschappen, Biotechnische Wetenschappen meer tijd om die leerstof te verwerken dan leerlingen die Natuurwetenschappen, Economische Wetenschappen… volgen.