Home Afwezigheid melden Topdesk Sharepoint Webmail Rembert Pro

Modernisering tweede graad

Doorstroom Domeinoverschrijdend

Je kiest voor een ruime theoretische algemene BASIS- én VERDIEPENDE kennis. Na een derde graad ga je verder studeren aan universiteit of hogeschool: bijvoorbeeld academische of professionele bachelor uit de volledige waaier van opties.

Doorstroom Domeingebonden

Je kiest voor een ruime theoretische BASISkennis met specifieke accenten. Na een derde graad ga je verder studeren aan universiteit of hogeschool: bijvoorbeeld academische of professionele bachelor die aansluit bij je studierichting in het secundair onderwijs.

Doorstroom en Arbeidsmarkt

Je kiest voor een lichter pakket aan theorie en voor het inoefenen van technische vaardigheden. Na de derde graad ga je verder studeren aan een hogeschool of volg je een graduaats- of beroepsgerichte opleiding. Je kan ook meteen aan de slag op de arbeidsmarkt.

Arbeidsmarkt

Je kiest voor het inoefenen van praktische vaardigheden. Kies je voor deze A-richtingen, dan heb je een diploma op zak na de derde graad en kan je aan het werk op de arbeidsmarkt. Je kan ook kiezen voor een beroepsgerichte opleiding.

Natuurwetenschappen
  • Verschil 1: In blauw staan de vakken aangeduid waar verdiepende doelen worden gegeven. Voor de drie richtingen is dit voor wiskunde het geval. Bij Natuurwetenschappen komen daar ook Engels, Frans, geschiedenis en Nederlands bij. Voor Technologische Wetenschappen en Biotechnische Wetenschappen is dit enkel de basis voor deze vakken; dat houdt ook in dat er meer tijd beschikbaar is om die basis in te oefenen.
  • Verschil 2: Er is ook een onderscheid in het aanbod van wetenschappen.
    • Natuurwetenschappen: 6 uur wetenschappen met verdiepende doelen.
    • Biotechnologische Wetenschappen: 8 uur wetenschappen met verdiepende doelen met daarnaast nog extra 2 uur Biotechnologische Wetenschappen. In dat laatste vak worden in het labo STEM-projecten uitgewerkt die de 3 wetenschappen integreren.
    • Technologische wetenschappen: 10 uur wetenschappen met de nadruk op fysica (8 uur).
  • Verschil 3: In de gevorderde fysica (zowel in Biotechnologische Wetenschappen als Technologische Wetenschappen) worden een aantal specifieke verdiepende doelen aangebracht, die eigen zijn aan deze specifieke richting.

Nee. Deze richting is niet meer opgenomen in het aanbod van de modernisering en wordt dus ook nergens meer aangeboden. Dit is trouwens ook zo voor vele andere richtingen: Industriële Wetenschappen, Elektromechanica, Elektriciteit-Elektronica, Sociale en Technische Wetenschappen… De richting Biotechnische Wetenschappen (Doorstroom Domeingebonden) die vanaf september 2021 in het derde jaar zal aangeboden worden, is eigenlijk de combinatie van het vroegere Biotechnische Wetenschappen TSO en Techniek-Wetenschappen TSO. Voor leerlingen die het pakket wiskunde of de algemene theorie te zwaar vinden en toch dromen van een wetenschappelijke richting, kunnen vanaf september 2021 terecht in een gloednieuwe richting: Biotechnieken (Doorstroom en Arbeidsmarkt).

Humane weteschappen
  • Verschil 1: In blauw staan de vakken aangeduid waar verdiepende doelen worden gegeven. De verdiepende doelen voor Engels, Frans, geschiedenis en Nederlands komen dus enkel aan bod in Humane Wetenschappen. Voor Maatschappij- en Welzijnswetenschappen is dit enkel de basis voor deze vakken; dat houdt ook in dat er meer tijd beschikbaar is om die basis in te oefenen.
  • Verschil 2: Het specifiek gedeelte (eigen aan de richting) is ook verschillend.
    • Humane Wetenschappen: Leerlingen krijgen 1 uur kunstbeschouwing en 1 uur filosofie. Daarnaast krijgen leerlingen 3 uur sociologie en psychologie.
    • Maatschappij- en welzijnswetenschappen: Hier is geen kunstbeschouwing opgenomen in de lessentabel. Leerlingen krijgen 1 uur inleiding op de filosofie. Het vak sociologie en psychologie wordt uitgebreid naar 5 uur. Dit betekent dat de leerlingen meer verwerkingstijd krijgen voor deze leerinhouden.

Dit is geen keuze van de school zelf. Maar het klopt dat de verdiepende doelen wiskunde niet gekoppeld zijn aan de richting Humane Wetenschappen. Dat is ook de reden waarom er 4 uur wiskunde wordt aangeboden. De richting Humane Wetenschappen bereidt in de tweede graad vooral voor op Humane Wetenschappen in de derde graad, waar er ook geen uitbreiding en verdieping wiskunde voorzien zijn. Dezelfde lijn wordt doorgetrokken bij de positieve wetenschappen (biologie, fysica en chemie), zowel in de tweede als derde graad.

In het studiedomein Maatschappij en Welzijn organiseren we volgend aanbod:

  • Humane Wetenschappen (Doorstroom Domeinoverschrijdend) – College en SMIK
  • Maatschappij- en Welzijnswetenschappen (Doorstroom Domeingebonden) – SiVi
  • Maatschappij en Welzijn (Doorstroom en Arbeidsmarkt) – SiVi

Nee, in Torhout is er dus geen aanbod binnen de arbeidsmarktfinaliteit. Op niveau van de scholengemeenschap Houtland bieden we dit aan in het Margareta-Maria-Instituut in Kortemark: Zorg en Welzijn.

In het VTI worden vier richtingen aangeboden met de doorstroom- en arbeidsmarktfinaliteit: Elektromechanische Technieken, Elektrotechnieken, Houttechnieken en Mechanische Technieken. Voor de richtingen Elektrotechnieken, Houttechnieken en Mechanische Technieken leggen we de nadruk op beide uitstroommogelijkheden, zowel de doorstroom naar hoger onderwijs als naar de arbeidsmarkt. De lessentabellen zijn heel gelijklopend, behalve voor de specifieke vakken. Enkel in de richting Elektromechanische Technieken leggen we vooral de nadruk op de doorstroomfinaliteit. Dat wil zeggen dat we hier leerlingen vooral klaarstomen om verder te studeren.

Economische wetenschappen
  • Verschil 1: In bruin staan de vakken aangeduid waar verdiepende doelen worden gegeven. De verdiepende doelen voor Engels, Frans, geschiedenis en Nederlands komen dus enkel aan bod in Economische Wetenschappen. Voor Bedrijfswetenschappen is dit enkel de basis voor deze vakken; dat houdt ook in dat er meer tijd beschikbaar is om die basis in te oefenen.
  • Verschil 2: In Economische Wetenschappen krijgen de leerlingen voor wiskunde naast de basis en verdieping ook een aantal specifieke doelen, eigen aan de richting. Voor Bedrijfswetenschappen gaat het enkel om het basispakket wiskunde. Zo komen complexe getallen en analytische meetkunde in vlak enkel aan bod in de Economische Wetenschappen en niet in de Bedrijfswetenschappen.
  • Verschil 3: Het specifiek gedeelte (eigen aan de richting) is ook verschillend.
    • Economische Wetenschappen: Leerlingen krijgen 4 uur economie.
    • Bedrijfswetenschappen: Het vak economie wordt uitgebreid naar 6 uur. Dit betekent dat de leerlingen meer verwerkingstijd krijgen voor deze leerinhouden.

Jawel. In de specifieke talenrichtingen bieden we Spaans aan. Dat is het geval in de richtingen:

  • Moderne Talen (Doorstroom Domeinoverschrijdend) – College en SMIK
  • Taal en Communicatie (Doorstroom en Arbeidsmarkt) – SiVi

Een glazen bol hebben we natuurlijk niet. Het advies van de klassenraad kan je hierin wegwijs maken. De basis voor talen is voor de doorstroomrichtingen dezelfde, zowel domeinoverschrijdend als domeingebonden. Maar… In de domeinoverschrijdende richtingen krijgen leerlingen ook de verdieping voor deze talen. De domeingebonden richtingen houden zich aan de basis, en krijgen dus ook meer tijd om die basis te verwerken. In die zin krijgen leerlingen in Technologische Wetenschappen, Bedrijfswetenschappen, Biotechnische Wetenschappen meer tijd om die leerstof te verwerken dan leerlingen die Natuurwetenschappen, Economische Wetenschappen… volgen.