Samen met een 15-tal andere deelnemers uit het consortium
van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, nam Evelien De Reu van VBS Ten Parke van
dinsdag 21 oktober tot en met donderdag 24 oktober deel aan een bootcamp AI in
Nijmegen.
Een inspirerende getuigenis van onze deelneemster:
We werden volledig
ondergedompeld in de wereld van
de generatieve AI. We bespraken de
mogelijkheden voor het onderwijs, stonden stil bij de mogelijke gevaren en
keken naar de toekomst. Hoe kunnen we AI implementeren binnen het onderwijs
zodat het zowel voor de leerkracht als voor de leerling een ondersteunende functie krijgt?
We kregen uitleg over hoe je als leerkracht een goede prompt schrijft om de AI-tool zo exact mogelijk te laten
reageren. We werkten tijdens de bootcamp voornamelijk met ChatGPT. Zo heb ik
een prompt kunnen uitschrijven waarbij mijn leerlingen van het zesde leerjaar tijdens de lessen over de Eerste
Wereldoorlog met een soldaat uit de loopgraven kunnen praten.
Ook leerden we werken met GPTs. GPTs kan je zien als
voorgeprogrammeerde chatbots over een bepaald onderwerp. Zo bestaat er een interessante website: AI voor docenten
waarop je heel wat GPTs kunt terugvinden om te gebruiken in de praktijk.
Ook heel wat andere AI-tools kwamen aan bod:
- Suno: muziek maken (voor mijn eigen klas,
schreef chatGPT een liedjestekst om Franse werkwoorden te vervoegen, Suno
plaatste daar muziek onder).
- Notebook LM:
deze tool kan van een geschreven
samenvatting een podcast maken (enkel nog maar in het Engels mogelijk).
- Ideogram:
genereren van afbeeldingen.
- HeyGen:
eigen avatar maken.