Home Afwezigheid melden Topdesk Sharepoint Webmail Rembert Pro

Leerkracht Basisschool Ten Parke bezoekt Ierse school

Samen met nog enkele andere leerkrachten uit Vlaanderen, bezocht Jasper Dejonghe (VBS Ten Parke) de Kinsale Community School in Cork (Ierland), een middelbare school die sterk inzet op duurzaamheid en de Sustainable Development Goals. Jasper kreeg deze unieke kans via het consortium van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

“De school maakte meteen indruk door haar omvang en goed uitgeruste infrastructuur, waaronder een theaterzaal, nabijgelegen sportterreinen en een serre waar leerlingen experimenteren met planten en duurzaamheid. Wat vooral opvalt, is de sterke visie van de school: inclusie, duurzaamheid, eerlijkheid en doorzettingsvermogen staan centraal. Overal hangen inspirerende quotes, de school hanteert drie kernwaarden: recht op leren, recht om gelukkig te zijn en recht om anders te zijn. Er zijn drie klassen voor leerlingen met speciale behoeften, zoals ASS, wat de inclusieve aanpak benadrukt.”

Wekelijks komt in de Kinsale Community School het Green Team samen, een groep leerkrachten die duurzame initiatieven naar voren schuiven binnen de school. “We gingen samen bomen planten, en ik besefte dat een simpele actie al een sterk signaal kan zijn. Een boom planten betekent niet alleen een vergroening, maar ook een zichtbare actie rond biodiversiteit en duurzaamheid.” Enkele leden van het Green Team toonden drie eenvoudige activiteiten rond duurzaamheid: een spinnenweb rond ecosystemen (verbindingen tussen dieren, planten en de mens in kaart brengen); raden hoe lang afval nodig heeft om te verdwijnen (glas, blikjes, klokhuis, ...) en plastic soep (bewustwording rond plasticvervuiling in oceanen).

De bezoeken aan het college zetten aan tot reflectie over de aanpak op de eigen school. “Ik wil een werkgroepje opstarten rond duurzaamheid, met enkele leerlingen uit elke klas. Mijn idee is om dit jaar al een opstart te maken, zodat we volgend schooljaar elke maand een kleine activiteit kunnen organiseren. Op die manier kunnen we de klassen betrekken, bijvoorbeeld door iets te knutselen met afval en een kleine tentoonstelling te organiseren. Het is vooral belangrijk om klein te beginnen en leerlingen actief te betrekken. Daarnaast wil ik duurzaamheid ook zichtbaarder maken in de school. Wat ik vooral leerde, is dat we best mogen tonen wat we al doen. We zetten al heel wat mooie initiatieven op, alleen worden ze nu nog onvoldoende in beeld gebracht.”