UCAPE is een culturele vereniging die deelneemt aan de
werkzaamheden van de Raad van Europa. De leden van UCAPE zijn
onderwijsinstellingen (basisscholen, middelbare scholen, hogescholen)
vertegenwoordigd door hun directeur. De volgende landen zijn momenteel
vertegenwoordigd in UCAPE: Duitsland – België – Spanje – Frankrijk – Verenigd
Koninkrijk – Slovenië.
UCAPE heeft tot doel het Europees burgerschap te bevorderen
en waarden als vrede, dialoog en broederschap over te brengen door middel van
culturele en taalkundige projecten die fysiek of op afstand tussen haar leden
worden uitgevoerd.
Elk jaar worden de leden van UCAPE uitgenodigd om elkaar te
ontmoeten tijdens een colloquium voor professionals. 70 tot 80 volwassenen
(schoolhoofden, adjuncten of verantwoordelijken, leerkrachten) nemen regelmatig
deel aan deze colloquia. De colloquia zijn
een gelegenheid om samen met een spreker (academicus, Europees
volksvertegenwoordiger, specialist in Europese aangelegenheden, enz.) na te
denken over diverse thema’s.
Tijdens workshops kan in kleine groepen worden gediscussieerd over het
pedagogische project van UCAPE en kunnen praktijken binnen de instellingen
worden uitgewisseld. Deze workshops maken het ook mogelijk om nieuwe
voorstellen te doen om onze Europese actie gericht op jongeren binnen de
instellingen van het netwerk te stimuleren. Een of meerdere culturele bezoeken
vullen het programma aan; ook de gezellige momenten worden gewaardeerd.
In de loop der jaren ontstaan er professionele en hartelijke
banden tussen de deelnemers, die het leuk vinden om elkaar weer te zien en
nieuwe Europese projecten en nieuwe thematische ontmoetingen voor onze jongeren
op te zetten.
Van 1 tot 4 oktober 2025 trokken we met de directie en 3 leraren naar het
‘Colloque des formateurs’ in Anjou. We wisselden ideeën uit met onze
partnerscholen omtrent nieuwe initiatieven voor onze leerlingen, en konden
luisteren naar meerdere sprekers die ons heel wat inspiratie en nieuwe
inzichten boden rond internationalisering.
Ucape biedt een netwerk aan internationalisering, het biedt mogelijkheden om
onze leraren en leerlingen andere culturen te laten ontdekken, talen in de
praktijk te gebruiken en hun wereldburgerschap te ontwikkelen.
Internationalisering verrijkt onze schoolwerking op alle niveaus en daar
blijven we op inzetten!
